Koppenhága januárban

A vikingek alapította dán fővárosba tett első utazásunk alkalmával is mélyet merítettünk az északi népek életéből és szokásaiból. Íme részletes beszámolónk.

Már a felkészülés során is láttam, hogy Dániában elképesztő drágaság uralkodik. Míg Franciaországban a belépők forintba átszámítva kb 3000 körül vannak, addig Koppenhágában ezek átlagosan is ezer forinttal drágábbak, és akkor még a tömegközlekedésről szó sem esett. Amint lefoglaltuk a repjegyeket, nekiláttunk a szervezésnek és a szállás keresésnek még lelkesen válogattam a múzeumok és egyéb programlehetőségek közül - egészen amíg nem szummáztam a költségeket.

Szerettünk volna átvonatozni az egy köpésre lévő svédországi Malbmöbe, (ahogy sokan mások is teszik) ám ez nekünk végül kimaradt. Repülőjegyet a Ryanair-nél szállást végül az Airbnb-n találtunk nem messze a belvárostól,

Biciklik és közlekedés

Mivel nem jártam még Amsterdamban nem mondhatom, hogy Koppenhágában  működik Európa legnagyobb biciklis társadalma, de tény, hogy közel áll hozzá. Ne lepődjünk meg, hogy a városban mindenütt van biciklis sáv, még az útfelújítások esetén is biztosítana helyett a két keréken közlekedőknek.

Kevesebb sáv jut az autósoknak, és kevesebb is van belőlük. Koppenhágában nincs olyan autós kultúra mint más országokban, csupa új kocsit láttunk mindenfelé.

A tömegközlekedést két szóban összefoglalni: drága és bonyolult. Míg itthon egyetlen 370 Ft-os jeggyel végállomástól végállomásig utazhatsz a metrón (sőt akár át is szállhatsz) a dánok úgy látták logikusnak, hogy a várost zónákra osztják és aszerint emelik jegy árát, hogy milyen messzire mész. Az viszont máig nem tiszta, hogy zónánként hogy drágulnak a jegyek.

Bevándorlók

Csupán fél óra séta volt a szállásunktól a belváros, amikor a reptérről megérkeztünk a környéken megdöbbentő állapot fogadott bennünket. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy a velünk szemben közlekedő emberekből csupán minden hatodik volt európai. A környéken rengeteg arab felirattal ellátott üzletet találtunk, és ha a belváros felé vezető úton nem volt legalább 25 kebabos, akkor egy sem. Valóságos liberális paradicsom volt ez a koppenhágai környék, ahol alig volt ami a dán jellegre utalt volna.

Az i-re mégis az alábbi képen látható szobor és a rajta szereplő felirat tette fel a pontot:

Látnivalók

A temető

Mivel abszolút útba esett a temető úgy döntöttünk elsőként megkeressük a híres dán mese író Hans Christian Andersen sírját. Másfél órát kóboroltunk azonban az egyébként meseszép parkos temetőben, de nem találtuk meg. Végül feladtuk. Ezek után a régi kikötőben található házát meg sem kíséreltük megkeresni.

Régi kikötő

Az egész út alatt talán ez tetszett a legjobban. A régi kikötő azaz Nyhavn jelenik meg elsőként a Google keresőjében is ha az ember rákeres Koppenhágára - nem véletlenül. A régi kikötő ugyan csupán egy utca, és rendkívül frekventáltsága miatt nagyon drága is, mégis megéri itt sétálgatni. Kiábrándító lehet azok számára, akik a dán főváros egészét olyannak képzelik el, mint ez a kis terület. Ha a színes házacskák miatt utaznánk Koppenhágába ajánlom inkább Velencét illetve Burano-t.

Posterland

Művészet kedvelőknek kötelező! Európa legnagyobb poszter piacaként hirdeti magát a koppenhágai Posterland és nem is hiába, hiszen Monet-tól a Halálcsillag tervrajzáig minden méretben szinte minden megtalálható. A kétszintes üzletbe azonban nem árt vastag pénztárcával érkezni.

Botanikus kert

Zöld sziget a város közepén, bár a város nem az a tipikus betondzsungel. A botanikuskertben hatalmas pálmafákkal és egészen apró kaktuszokkal is találkozhatunk. A botanikus kert ráadásul egy teljesen ingyenes program és még mellékhelyiséggel is ellátták.

Rosenborg kastély

A királyi kastély volt a második kedvencem. Alapvetően kastély rajongóként nagyon érdekelt mit tartogathat a dánok vizesárokkal körbevett reneszánsz kastélya. Stílusából kifolyólag sem kell valami Versailles-hoz hasonló pompázatos épületre gondolnunk, de azt sem mondhatom, hogy nem adták meg a módját. A termek ízlésesen díszítettek voltak, de talán a kis szekrénykék és egyéb csecsebecsék miatt lettek igazán érdekesek. A belépőjegy áráért a kincsárat is végig járhatjuk, ahol a királyi korona ékszereket is tárolják.

Kis hableány szobor

Indulás előtt olvastam valahol, hogy a Kis hableány szobor is egy a "haszontalan látnivalók" közül amelyet rengeteg turista lefényképez, de mégsem nyújt valójában sokat. Ilyen például Brüsszelben a pisilő kisfiú, a párizsi Louvre-ban a Mona Lisa (persze tudjuk klasszikus, de ha valaki látta élőben tudja miről beszélek) és Koppenhágában a szobrocska.

Időjárás

Azt hihetnénk, hogy januárban északra menni a legnagyobb öngól a világon, pedig amíg itthon -10 fokokkal küzdöttek vidéken, a mi első napunk Dániában ragyogó napsütésben és plusz 10 fokban telt. Igaz a következő napokban lehűlt a levegő de a 0 fokot sosem közelítette meg.
A víz közelsége ellenére sem volt hideg, inkább csak szeles.